И Върховният касационен съд прие, че непосредствената причина за инцидента в Хитрино е значително превишената скорост на движение на влака. Решението на ВКС, с което бе потвърден съдебният акт на Апелативен съд – Варна, влезе в сила и наказанията на двамата машинисти са приведени в изпълнение
Върховният касационен съд остави в сила решението на Апелативен съд – Варна по делото „Хитрино”. Така три поредни инстанции – окръжен, въззивен и върховен съд стигнаха до категоричния извод, че причина за произшествието на жп гарата през 2016 г. е скоростта на движение на влаковата композиция, значително надхвърляща разрешената.
Припомняме, че през 2021 г. Варненският апелативен съд потвърди присъдата на Шуменския окръжен съд. Машинистът първо лице Димитър М. бе осъден на 15 години лишаване от свобода и на 17 години от право да упражнява професията си. Помощникът му Радослав П. е лишен от свобода за 10 години и му е отнето правото да упражнява професията 12 г.
Двамата са окончателно признати за виновни за това, че на 10 декември 2016г. при управление на товарен влак са нарушили правилата за движение - навлезли в гарата със 78 км/ч като не изпълнили указанията на предупредителния светофор, указващ готовност за намаляване на скоростта до 40 км/ч. Не се подчинили и на сигнала на входния семафор, който разрешавал влизане с 40 км/ч. Последвало дерайлиране, повреждане на цистерни, изтичане на газ и взрив. Така по непредпазливост машинистите причинили смъртта на 7 души, тежки телесни повреди на 4-рима и средни телесни повреди на 10 души. Деянието е квалифицирано като особено тежък случай.
Пресслужбата припомня, че влакът пътувал от Бургас за Русе с 26 вагон-цистерни, превозващи пропилен и пропан-бутан. Заради ремонт на железопътната инфраструктура, разписанието било променено и композицията трябвало да изчака на гара Хитрино преминаването на пътнически влак. Двамата подсъдими обаче не били уведомени за това и смятали, че се движат по обичайния график – без навлизане в отклонение и без престой в Хитрино. Димитър М. преминал през предупредителния светофор, като не изпълнил задължението си да намали до 40 км/час преди достигане до входния светофор. Вагоните започнали да дерайлират. Една от цистерните се деформирала и от нея за по-малко от минута изтекли всички 45 тона втечнен пропилен. Газо-въздушният облак навлязъл в частните и обществените сгради. Сместа срещнала искра в една от къщите, което предизвикало взрив, последван от масови пожари и разрушения. 7 души загинаха, а 14 получиха телесни увреждания.
Подробности за мотивите в решението на Апелативния съд можете да намерите тук: https://varna-as.justice.bg/bg/news1/15997
Недоволни от съдебния акт, адвокатите на двамата подсъдими го атакуваха пред ВКС. Върховният съд отхвърли като неоснователни възраженията на защитата за липса на мотиви в решението на проверявания съд. Апелативната инстанция е изготвила съдебен акт, който съответства на изискванията на закона. Анализирала е доказателствата съвкупност, извела е фактически констатации, въз основа на които е направила правни изводи.
Изследвани са въпросите за състоянието на железния път преди и след произшествието, както и дали има причинна връзка между него и инцидента. Проблематиката за недоброто състояние на железопътната мрежа в процесния участък е изяснена по делото и е отчетена от решаващите инстанции. „Изводите, че недоброто поддържане на пътя и наличието на някои отклонения в техническото му състояние не са в причинна връзка с настъпилия противоправен резултат, са изведени от събраните данни чрез гласните и писмени доказателствени източници, проверени с назначените експертизи“, се казва в решението на Върховния съд. Изследванията и анализът на данните, установени в хода на наказателното производство, по несъмнен начин установяват непосредствената причина за произшествието – скоростта, с която влакът е навлязъл в стрелката на гара Хитрино – 78 км/ч е почти двойно по-висока от разрешените40 км/ч, припомня последната инстанция
Върховният съд не констатира процесуални нарушения на въззивната инстанция. Апелативният съд не е допуснал недооценяване, подценяване или превратно тълкуване на доказателствата и доказателствените средства.
За разлика от Апелативния, Върховният касационен съд прие за смекчаващо вината обстоятелство факта, че машинистите не са били уведомени за промяната в движението на влака.
Касационната инстанция не намери необходимост от смекчаване на наказанията на двамата подсъдими, тъй като те съответстват на изискванията и целите на Наказателния кодекс .
Решението на ВКС е окончателно. Наказанията са приведени в изпълнение.