C C C C A+ A A- X

Дата на публикуване 29 май 2023 Последна редакция 29 май 2023 Инициативи и събития Отпечатай

Лекторите на „второто планетарно заседание“ по делото за космическия туризъм предизвикаха изключителен интерес у участниците в Младежката академия „Космос и право“. Времето не стигна, за да могат учениците да зададат всичките си въпроси към доц. д-р Владимир Божилов от катедра „Астрономия“ към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и арх. Десислава Жекова от компанията “Corgan”.

Двамата демонстрираха резултатите от своя труд в срещата под надслов „Животът извън Земята – все по-близо“. Те показаха, че когато човек не спира да мечтае и да работи върху реализирането на мечтите си, може да бъде сред най-успешните професионалисти в своята област.

Доц. Владимир Божилов представи методите за откриване на планети извън Слънчевата система – т.нар. екзопланети. В тези търсения активно участват и млади български учени като самия него. За да открият нови светове в космоса, учените използват различни техники  като „пасажния метод“ или „метода на лъчевите скорости“. Д-р Божилов е част от българската група за търсене и анализ на екзопланети в рамките на проекта „EXO-RESTART” с ръководител д-р Трифон Трифонов, подкрепен от Фонд „Научни изследвания“ по програма „ВИХРЕН-2021“. Само преди два месеца нашите учени са открили две нови екзопланети, на около 930 светлинни години от Земята. Доцентът от Софийския университет припомни, че астрономите търсят наличие на подходящи условия за живот на подходящите места в Космоса. Затова именно такива планети-близнаци на Земята са във фокуса на изследователите. Участниците в заседанието научиха, че 80% от водата е дошла на нашата планета чрез астероиди преди около 4-4,5 млрд. години. „Всеки от нас носи в себе си космическо вещество, защото водата в телата ни и желязото в кръвта ни имат космически произход“, обясни Владимир Божилов. Защото пък желязото и по-тежките от него химични елементи са образувани в резултат на експлозията на масивна звезда в близост до мястото, където днес се намира Слънчевата система.

Арх. Десислава Жекова, която продължава професионалната си реализация в Лондон, представи проекта на американската компания „Corgan“, за която работи, за изграждане на космическо летище. Но той не се състои само в установки и писти за изстрелване на ракети или космолети, а включва цялата нужна инфраструктура, превръщайки се в микро град. Spaceport обхваща освен площадките за излитане и кацане, така също пространства за образование, здравеопазване, дори развлечения. И така създава свързаност от ново поколение. В момента се водят активни преговори за скорошната реализация на този проект, който вече е изработен до най-малкия детайл, при това с участието на българския архитект. Миниградчето може да се разгърне на няколко места на нашата планета, които учениците от Младежката академия имаха шанс да видят. Летището ще се използва от най-големите компании, които вече развиват космически туризъм: Върджин Галактик, Спейс Екс и Блу Ориджин, защото предоставя възможност както за вертикално изстрелване, така и за хоризонтално излитане до „ръба“ на космоса, отвъд границата на земното притегляне. Реализацията на Spaceport предстои, вероятно съвсем скоро. „Това не е илюзорно бъдеще, а настоящето - светът, в който вече живеем и вие сте част от него“, подчерта Десислава Жекова.

Срещата с двамата вдъхновители бе инициирана от Регионалната образователна програма на Планетариума на Висшето военноморско училище и Апелативен съд – Варна. Записите от нашите събития поместваме тук: https://www.youtube.com/@user-cp9vu7tw6p  .

Приемам Отказ Повече информация