Втора паралелка 12-токласници – с „отличен“ в часа по Гражданско образование в Деня на отворени врати в Апелативния съд
С десетки въпроси и увлекателна дискусия премина и вторият час по Гражданско образование в Деня на отворените врати във Варненския апелативен съд. Днес, часове преди Деня на конституцията и професионалния празник на юриста, 12-токласниците от Математическата гимназия „Д-р Петър Берон“ влязоха в „часа“ на наказателния съдия Росица Тончева. Тя им разказа за някои от най-разтърсващите истории в професионалния й път и начина, по който е стигала до произнасянето на присъди и решения по тези дела. Учениците получиха възможност да разгледат „инструментите“ в ръцете на всеки съдия, разглеждащ случаи на престъпления: Наказателния кодекс, Наказателно-процесуалния кодекс и Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража. Макар и понякога ожесточен, сблъсъкът между страните в съдебния процес, се води по разписаните в тях стриктни правила, припомни съдия Тончева.
„Преподавателят“ обясни, че зад всяко едно дело се крие дълбока житейска история и тежка травма. Събитията имат контекст, а участниците в тях - предистория, причини и мотиви. Точно тези неща прецизно се преценяват във всеки един съдебен процес. Именно затова никой няма право с лека ръка да посочва някого като лош. В много случаи зад на пръв поглед „лошото“ може да се крие сигнал „помогни ми“, който ако уловим, можем да предотвратим вреди, дори трагедии. Лесни са стъпките, по които хората от еднократни нарушители стигат до рецидивисти. Но на всяка от тези крачки има избор. А накрая, винаги трябва да има и прошка, и възможност за поправяне. Съдия Росица Тончева илюстрира всичко това с примери от съдебната зала – от най-жестоките убийства, през пътнотранспортните произшествия и кражбата на самоличност до кибер престъпленията.
Никога едно наказание не се смята за справедливо от обществото, от човек, изгубил свой близък в резултат на престъпление или от негова жертва. Но зад санкцията освен рационална преценка на доказателствата, стои и т.нар. „индивидуализация на наказанието“ – то трябва да е съответно на извършеното, да взима предвид обществената опасност на деянието и на извършителя, да отчита всеки факт и обстоятелство в конкретната ситуация, каза съдия Тончева.
Какво се крие зад личността на престъпника и неговите подбуди, има ли съдът разследващи функции, как събира доказателства и стига до справедлива присъда, подкупна ли е съдебната система, каква е реакцията при заплаха срещу магистрат, кой избира съдиите, как те компенсират стреса от работното място и може ли изкуственият интелект скоро да ги замени – това бяха част от въпросите, на които учениците получиха аргументирани отговори от дългогодишния наказателен съдия и изкусен оратор Росица Тончева.